Tiga Cara Baiki Sofa Koyak Agar Anggun Semula

Advertisement
Sofa adalah salah satu perabot yang cukup penting dalam rumah kita. Oleh kerana itu, sofa yang koyak akan membuat rumah kita kelihatan buruk dan tak elok dipandang. Sebenarnya, tidak perlu membeli sofa baru jika sofa lama telah koyak kerana kita boleh membaikinya. Sofa memang penting terutama kerana letaknya yang berada di ruang tamu dan biasa menyokong aktiviti kita. Tentu jika sofa koyak dan dilihat tamu, kita akan merasa tidak cukup selesa.

Selain itu, sofa sebenarnya memang terdedah koyak jika disokong setiap hari. Sofa yang menggunakan bahan kain lebih terdedah koyak dan kotor. Jika sudah koyak sedikit saja, maka akan cepat melebar dan membesar. Oleh kerana itu, Anda harus hati-hati dalam menggunakan sofa. Selain itu jika Anda adalah perokok, maka hindarilah puntung rokok dari sofa kerana abu rokok cepat sekali membuat sofa menjadi koyak. Tentu jika sofa terjaga dan tidak koyak, tetamu yang datang akan merasa selesa dan memandang kita sebagai pemilik rumah yang bersih.


Jadi, jika Anda bingung guna membaiki sofa yang koyak dan tidak punya wang untuk membeli yang baru, di bawah tiga cara baiki sofa yang koyak:

1. Untuk menukar kulit atau kain sofa

Pada masa ini, banyak sekali jasa untuk membaiki kulit atau kain sofa yang koyak. Anda tidaklah perlu menukar rangka sofa, kerana hanya kulit atau kainnya sahaja yang diperbaiki. Dengan itu, sofa pun boleh kembali tampil sempurna dan kelihatan seperti baru.

2. Menampal

Anda boleh memperbaiki sofa yang koyak dengan menampal bahagian yang koak dengan kain atau kulit yang bermotif dan berwarna sama. Tentu hal ini lebih simpel dilakukan dan tidak perlu mengeluarkan kos yang cukup banyak.

3. Menyelimuti sofa

Anda boleh menutupi sofa yang koyak dengan menyelimutinya dengan kain. Tentu bukan hanya bahagian yang koyak saja, melainkan semua bahagian sofa agar sofa anda kelihatan bagus dan orang tidak menyedari bahawa sofa itu koyak.

Itulah beberapa cara untuk baiki sofa yang rosak kerana koyak. Semoga dapat bermanfaat dan bolehlah untuk praktikal pembaikan sofa di rumah sendiri.

0 Response to "Tiga Cara Baiki Sofa Koyak Agar Anggun Semula"

Catat Ulasan