4 Cara Membaiki Atap Genting Bocor

Advertisement
Atap genting merupakan komponen yang sangat penting dalam sebuah rumah. Atap genting merupakan pelindung sebuah rumah dari hujan dan panas. Akan tetapi sebuah atap genting sering mempunyai masalah, yakni bocor. Ada beberapa cara baiki atap genting bocor. Atap genting yang bocor boleh disebabkan oleh beberapa hal, seperti atap genting yang sudah lapuk dan rosak, atap genting yang bergeser dari tempatnya, dll. Tentu atap genting yang bocor akan sangat menyusahkan kerana membuat air hujan menjadi masuk ke dalam rumah. Rumah pun menjadi becak dan kotor.

Untuk baiki atap genting yang bocor pun sebenarnya kita boleh melakukannya sendiri kerana ternyata tidaklah terlalu sukar. Bahan-bahan yang digunakan untuk baiki bumbung genting bocor pun adalah bahan-bahan yang dengan mudah boleh kita jumpai di rumah kita. Selain itu, baiki jubin bocor sendiri juga lebih menjimatkan kos. Tetapi tentu yang perlu diperhatikan adalah keselamatan anda kerana anda akan memperbaikinya dari kedudukan yang sangat tinggi. Berikut empat cara membaiki bumbung jubin bocor antara lain:


1. Menukar jubin
Jika punca kebocoran bumbung genting anda adalah genting yang sudah rosak atau bahkan pecah, sebaiknya anda segera menukar genting anda dengan yang baru. Jika sudah membeli genting yang baru, anda kemudian tinggal memasangnya di atas bumbung rumah anda untuk menggantikan jubin lama yang sudah rosak. Jangan lupa untuk memasangnya dengan betul.

2. Menggunakan cat pelapis anti bocor / waterproof
Cat waterproof boleh digunakan untuk baiki bumbung genting bocor. Cara penggunaannya adalah dengan tinggal mengecetkan atau melapisi bahagian genteng yang bocor dengan cat waterproof tersebut. Perlu dicatat, penggunaan cat waterproof ini akan maksimum jika kebocoran pada bumbung genting anda hanyalah bocoran-bocoran kecil sahaja.

3. Menggunakan simen
Untuk menampal atau baiki atap genting yang bocor, anda boleh menggunakan simen. Caranya pun tidaklah sukar, anda hanya tinggal membuat adunan simen, lalu membersihkan bahagian genting yang akan ditampal dengan ampelas, dan oleskan adunan simen tersebut kepada genting yang bocor.

4. Menggunakan karpet anti air
Anda boleh menambah permaidani anti air pada atap genting yang bocor. Caranya anda hana tinggal melapisi bahagian-bahagian genting yang bocor dengan permaidani anti air tersebut.

Itulah 4 cara membaiki atap genting bocor di rumah Anda. Semoga dapat bermanfaat dan selamat praktikal pertarungan di rumah anda. Perlu diingat jika atap genting bocor segeralah memperbaikinya agar membuat rumah kembali selesa.

1 Response to "4 Cara Membaiki Atap Genting Bocor"


  1. Nice Post.
    123register provides domain, domain registration in india,registers, domain registration in hyderabad.

    BalasPadam