10 Langkah Cara Nak Basuh Karpet di Rumah

Advertisement
Permaidani adalah salah satu barang penghias di rumah kita. Permaidani biasanya digunakan sebagai alas lantai, alas tempat tidur, atau sebagai tempat duduk yang biasanya terletak di ruang tamu atau pun di bilik tidur. Permaidani yang bagus tentu juga akan membuat rumah kita kelihatan bagus. Namun, jika karpet di rumah kotor, maka rumah kita pun menjadi tak elok untuk dipandang.

Karpet yang kotor bolehlah untuk kita cuci. Cara nak basuh karpet sendiri pun tidaklah sukar. Jika anda tidak punya mesin basuh khusus di rumah jika nak basuh karpet yang kotor, anda boleh melakukannya sendiri secara manual di rumah. Hasilnya pun akan sama-sama membuat permaidani bersih kembali dan menjadi elok untuk dilihat, ditiduri, atau diduduki.

10 Langkah Nak Basuh Karpet di Rumah

Cara basuh karpet, kredit imej: youtube.com

Simak sepuluh langkah cara nak basuh karpet sendiri di rumah di bawah ini:

1. Gelar karpet di lantai kemudian bersihkan habuk-habuk atau kotoran yang ada di karpet dengan menggunakan mesin vakum.

2. betangkan karpet dan gantung dengan alat penyangga. Pastikan permaidani terbentang dengan baik dan boleh dialiri air.

3. Sembur karpet dengan air sejuk. Pastikan juga tekanan semburan air kuat agar seluruh bahagian karpet boleh hilang dari debu dan kotoran.

4. Setelah dibahasi, anda boleh melumuri karpet atau gosokkannya dengan sabun atau syampu karpet. Jika tidak punya, anda boleh menggunakan syampu bai.

5. sikatlah bahagian karpet yang kotor dengan menggunakan berus yang lembut agar bulu pada karpet tidak gugur.

6. bilaslah karpet dengan air. Kali ini pastikan semburan air tidak kuat (lembut) sehingga akan membuat air yang mengalir boleh mengangkut semua kotoran.

7. Keringkan karpet di tempat yang tidak terdedah secara langsung kepada cahaya matahari dan di tempat yang peredaran udara yang baik.

8. Setelah karpet kering, taburkan dengan baking soda untuk menghilangkan bau.

9. Setelah 30 minit, bersihkan karpet kembali dengan menggunakan mesin vakum.

10. Carpet sudah boleh kembali digunakan. Jika ingin menyimpannya, gulung karpet sesuai dengan struktur asalnya dan kemudian kemaslah dalam plastik.

Itulah sepuluh langkah cara nak basuh karpet yang boleh sahabat lakukan di rumah. Pastikan karpet-karpet yang saat ini kotor untuk dicuci agar selesa digunakan dan elok untuk dilihat. Sehingga bilik keluarga di rumah menjadi semakin selesa.

0 Response to "10 Langkah Cara Nak Basuh Karpet di Rumah"

Catat Ulasan