Lima Cara Membeli Rumah Lelong

Advertisement
Ada beberapa cara untuk membeli rumah lelong. Di tengah harga rumah dan tanah yang bertambah mahal, melakukan kredit atau membeli rumah lelong adalah cara yang ramai dilakukan banyak orang untuk membeli rumah. Rumah yang dilelong biasanya adalah rumah bekas yang terbengkalai sang pemilik kerana tidak dapat membayar ansuran, pinjaman, kredit, atau kerana dibelenggu hutang yang sangat banyak kepada bank atau pihak lain semisal kedai pajak gadai.

Selepas seperti itu biasanya rumah akan dirampas dan akan dijual oleh bank atau kedai pajak gadai dengan cara dilelong kerana rumah tersebut sudah tidak lagi dimiliki oleh pemilik sebelumnya. Sememangnya rumah itu dijual secara lelong dengan harga yang lebih rendah. Selain itu, jika bernasib baik anda pun boleh mendapat harta isi rumahnya. Harga yang lebih murah tentu kerana Anda tinggal meneruskan sisa pembayaran rumah yang sebelumnya telah dibayar oleh pemilik lama.


Membeli rumah lelong memang cukup menguntungkan, apalagi dari segi ekonomi. Oleh kerana itu beruntunglah jika anda boleh mendapatkan rumah yang bagus dari hasil proses lelongan dengan harga yang rendah. Berikut lima cara yang boleh Anda gunakan untuk membeli rumah lelong:

1. Menggali maklumat

Di era tumpah ruahnya maklumat seperti sekarang ini, tentu anda akan menemui banyak maklumat seputar rumah yang dilelong di media cetak atau internet. Oleh kerana itu anda boleh mencari rumah lelong yang sesuai dengan dana Anda, juga beserta waktu dan tempat lelongan agar kesempatan itu tidak terlepas.

2. Melakukan Siasatan

Ada baiknya selepas anda mencari rumah yang akan anda beli melalui lelong, untuk memeriksa keadaan rumah tersebut. Bagaimana persekitarannya, keadaan bangunannya, keselamatannya, dan kelengkapan surat-surat perlu anda pastikan terlebih dahulu. Baru jika Anda merasa cocok dan sesuai, anda boleh mempersiapkan diri untuk mengikuti lelong.

3. Menubuhkan dana tunai

Setelah mengetahui pelbagai dana dan wang jaminan yang harus disetorkan dalam mengikuti sebuah lelongan rumah, anda perlu segera menyiapkan dana dalam bentuk tunai. Hal itu disebabkan kerana transaksi aset lelong saat ini adalah bayaran tunai. Selain itu, anda juga harus menyiapkan dana untuk keperluan lain seperti pengubahsuaian, yuran notari, dan cukai.

4. Menawar dengan bijak

Pada saat proses lelongan, pastikan anda menawar rumah yang ingin anda beli dengan bijak. Jangan sampai kerana terlalu bernafsu, anda menawar dengan harga yang melebihi kemampuan dana Anda. Kerana jika kelak ternyata anda tidak mampu akan membayar, maka wang jaminan yang telah Anda setorkan akan hangus.

5. Mengurus segera

Setelah Anda memenangi rumah dalam lelongan dan telah berjaya memilikinya, pastikan Anda segera mengurus kelengkapannya secepat mungkin. Anda juga dikehendaki segera menyewa notaris agar urusan surat-suratan yang sangat penting boleh segera diselesaikan.

Itulah cara untuk membeli rumah lelong. Semoga bermanfaat untuk Anda semua.

0 Response to "Lima Cara Membeli Rumah Lelong"

Catat Ulasan

wdcfawqafwef