Cara Membuat Kolam Ikan Sederhana

Advertisement
Anda ingin rumah tampak lebih asri dan indah? Kenapa tidak membuat kolam ikan sederhana saja? Caranya sangat mudah dan praktikal. Bahkan anda boleh membuatnya tanpa bantuan tukang ataupun kuli. Namun syaratnya anda harus mengetahui dengan baik cara membuat kolam ikan sederhana.

Sebenarnya ada beberapa jenis kolam ikan yang boleh kita buat di rumah kita. Dari yang sederhana hingga yang mewah dan berarsitektur rumit. Untuk kolam ikan yang sederhana caranya sangat mudah. Selain itu ada beberapa jenis kolam ikan berdasarkan proses pembuatannya iaitu kolam tanah kolam simen dan kolam terpal. Tentu saja untuk sebuah rumah akan lebih baik jika kita membuatnya dengan asas simen.

Gambar reka bentuk kolam ikan sederhana, image credit en.wikipeda.org

Berikut ini adalah cara cara yang boleh anda ikuti untuk membuat kolam ikan di rumah anda.
Kolam simen kita pilih kerana kuat menahan rembesan air serta sifatnya lebih kekal rapi dan kelihatan lebih indah. Walaupun dari sisi kos kolam simen memerlukan bajet yang lebih besar berbanding kolam tanah. Selain itu tentu saja pengerjaan kolam simen agak sedikit lebih rumit dan memerlukan masa. Tetapi hal ini terbayar apabila kolam ikan kita telah jadi.

a. Memilih Lokasi Pembuatan Kolam Simen

Membuat kolam ikan sederhana di rumah boleh kita lakukan di pekarangan rumah baik di samping depan ataupun belakang. Asalkan ada lahan yang cukup untuk membuat kolam ikan. Anda mempunyai pekarangan 4 kali 4 M. Ataupun yang lebih besar daripada itu.

b. Merekabentuk Kolam

Lazimnya bentuk kolam ikan adalah persegi panjang untuk kolam ikan sederhana yang ada di sekitar rumah anda boleh membuatnya dengan pelbagai bentuk mulai dari persegi panjang bujur sangkar lingkaran ataupun setengah lingkaran menyesuaikan dengan bentuk pekarangan yang anda miliki.

c. Menentukan Kedalaman Kolam Serta Ketinggian Pematang Kolam

Kolam ikan yang sihat adalah kolam yang mempunyai tambak atau Pematang sekurang-kurangnya berukuran 20 cm diatas permukaan tanah. Sebab permukaan kolam yang sejajar atau tanpa Pematang akan membuat air meresap ke sekitar kolam. Pematang tepian kolam ini juga boleh kita hias atau kita bentuk dengan pelbagai bentuk sesuai dengan imaginasi.
Apabila kolam ikan yang kita buat mempunyai kedalaman sekitar 75 cm dibawah permukaan tanah maka pematangnya boleh kita buat 20 cm diatas permukaan tanah. Dengan demikian ikan yang berada di dalam kolam akan terjamin hidupnya sebab pola makan menahan air dengan baik.

d. Membuat Lubang Saluran Air

Pernah melupakan lubang saluran air sebab dari sinilah pemasukan dan pembuangan air boleh dilakukan. Biasanya lubang saluran air ini menggunakan paip PVC. Yang mempunyai diameter 4 inci. Buatlah hujung paip dipasang dengan kawat kasa. Untuk menahan keluarnya ikan dari dalam kolam.

e. Proses Pembuatan Kolam Ikan Sederhana

Setelah kita untuk melakar kolam ikan sederhana, selanjutnya adalah melakukan penggalian di sekitar kawasan tersebut. Setelah kita menggali sekurang-kurangnya minimum 75 cm dari permukaan tanah kita biarkan kolam selama beberapa hari. Setelah itu lakukan pengapuran di dalam akhbar dengan menggunakan kapur tohor dan kapur mati dosnya adalah kira-kira 60 gram atau bisa kita sesuaikan dengan kadar keasidan dalam tanah.

Selanjutnya kita biarkan 1 hari. Seterusnya adalah proses pengeringan kolam proses ini tidak boleh membuat dasar kolam retak retak. Proses selanjutnya adalah melakukan penyimenan pembinaan kolam serta pinggul. Tujuannya adalah keindahan dan keasrian. Proses pembangunan selesai kita biarkan kolam selama 3 hari agar kolam mengering sempurna dan bangunankolam boleh terbentuk dengan baik. Baru kemudian kita isi dengan air.

Kolam ikan anda telah siap. Demikianlah cara membuat kolam ikan sederhana mudah bukan? Selamat mencuba.

0 Response to "Cara Membuat Kolam Ikan Sederhana"

Catat Ulasan

wdcfawqafwef